söndag 4 maj 2014

Fredag 2

Idag har vi varit ute på ett riktigt litet äventyr. Vi körde ut några mil från Swakopmund till ett vad som kallas månlandskap.
Månlandskap

Återigen finns det knappast några ord som kan beskriva vyerna och bergen. Det är helt enormt. Vi körde på en ”glitterväg”.  Hela vägen och även sidorna på bergen glittrar. Det är väldigt mineralrikt här och det är någon mineral, som jag inte kommer ihåg, som glittrar. Tyvärr är det inte diamanter. Vi körde också lite off-road. Ner för en lång och krokig ”väg” med berg på båda sidor.  Vi kom ner till en sandig flodbädd, där vi körde en bra bit innan vi vände. ”Vägen” där nere bestod bara av sand. En förutsättning att åka på sådana här vägar är att ha 4-hjulsdrift. Hans klarade galant att köra i sanden, fast jag tror att han var lite nervös.

Hans torkar skjortan efter svettig off-roadkörning

I eftermiddag har vi gått runt lite i stan och fönstershoppat.

Lördag 3

Efter besök i banken och sedan till Turistinformationen körde vi norrut efter kusten.
Målet idag var att besöka Cape Cross där det finns en sälkoloni med flera tusen sälar.

Vi stannade till vid ett båtvrak, som strandat här för 6 år sedan, hela båten var sönderrostad och tömd på allt av värde. En ganska märklig syn ca 20 m ut i havet. Utefter hela kusten finns ett antal båtar som av olika anledningar har fastnat på stranden och ligger kvar som vrak. Tyvärr kan vi inte se fler. Där de som ligger söderut finns får vi inte köra fram till och de norrut kommer vi inte förbi.

Det är mycket populärt att fiska från stranden med spön som är ca 4 – 5 meter långa. Vi pratade med två som fiskade. Som bete gräver de upp musslor på stranden.

Väl framme vid sälkolonin blev det lite av en chock att se så många sälar på ett och samma ställe. Det luktade verkligen säl men man vande sig någorlunda efter ett tag. Det var en kakafoni av läten/oljud från honor och kutar. Det lätt alltemellan som en skrattande tomte, rapande herre och många andra olika ljud. Det var häftigt och värt att köra de 13 milen till Cap Cross.
Denna vägsträcka med ca 10 mil raksträcka var nog en av den tråkigaste väg vi kört.

Tillbaka i Swakopmund gjorde vi ett besök på  Kristallmuseet. Där fanns allt vad en kvinna kan önska sig i smycken och mer därtill, med priser som man bara kan drömma om. Där fanns också ett antal stora råkristaller i olika färger och former bland annat världens stösta kristall som väger 14 ton.

Det blev ett halsband av bergskristall till Gunnel och en liten påse med tumblade stenar i många olika färger och former till mig. På hemvägen stötte vi på lite bröllopsfotografering. Kul att se.

Gunnel fick massage och senare åkte vi till en Fiskrestaurang (The Tug) och åt en god fiskmiddag.

Söndag 4

Idag har vi i stort sett bara slappat. Vi vaknade till den första molniga dagen på hela tiden vi varit här. Efter frukost var vi på museet här i Swakopmund. Ett mycket fint museum, som visade Namibias histora och flera uppstoppade djur. Vi middagstid så är himlen åter blå, men det blåser en kylig atlantvind. Suttit i hotellets trädgård hela eftermiddagen. Här är det lä och varmt o gott.

S    - Säkert 80% av alla svarta kvinnor har peruker med långt rakt hår.  En del har inflätningar med långt       hår.
-       - Security finns överallt här. Du får trycka på en knapp för att järngrinden till affären skall öppnas av någon därinne.
-      - Här på hotellet går en vakt utanför hela natten.
-       - Det sitter en vakt vid uttagsautomaten.
-       - För att komma in i banken måste du gå genom tre dörrar. Först in till banken, sedan genom en sluss     innan du kommer fram till disken.

Vi vet ju inte, men ibland tycks det lite överdrivet när du behöver ringa på klockan för att komma in i t ex en sportaffären.  Men skillnaderna är stora här. Det finns många som inte har mat för dagen och som i bästa fall bor i ett plåtskjul. Och så finns det de som lever i andra ändan av skalan. Arbetslösheten är stor, ca 50%.

I morgon bär det iväg till Grootberg. Först skall vi köra den tråkiga vägen, som vi körde igår,  plus lite till innan vi viker av inåt landet. Jag har lovat Hans att sjunga för honom så att det inte blir för tråkigt.

Har lagt ner fler bilder i fotoalbumet. Orkade inte sortera så det finns nog en hel del likadana foton.